System szkół realnych sięga swoją tradycją do zapoczątkowanych w XVIII idei edukacyjnych. Saska Szkoła Realna powstała na bazie koncepcji i doświadczenia Bednarskiej Szkoły Realnej w Warszawie ze wsparciem Ośrodka Rozwoju Szkół Realnych, działającego w ramach Fundacji Współczesna Szkoła Realna. Koncepcja szkoły opiera się przede wszystkim na zmianie jakości edukacji, która obok wysokiego poziomu kształcenia, stawia na demokratyczne zasady działania, interdyscyplinarność i nacisk na kompetencje niezbędne w życiu zawodowym i społecznym. Nasi uczniowie, dzięki współpracy i indywidualnym ścieżkom rozwoju, mogą odnajdywać i doskonalić pasje, które w dorosłym życiu przekształcą w wymarzony zawód.
Na czym polega realność naszej szkoły?
- Realna komunikacja między uczniami, nauczycielami i rodzicami, która stanowi podstawę nowoczesnego wymiaru edukacji opartej na dialogu.
- Realna zmiana jakości edukacji, która łączy dobry poziom nauczania z praktycznymi umiejętnościami, które pozwolą uczniom odnaleźć się w dorosłym świecie i znaleźć wymarzoną ścieżkę zawodową.
- Realne funkcjonowanie w dynamicznie zmieniających się realiach dzięki samodzielności, odpowiedzialności, pracy zespołowej i projektowej, sprawności komunikacyjnej oraz posługiwania się technologią cyfrową.
- Realny rozwój, który jest naturalnym efektem dobrze i świadomie poprowadzonej edukacji.
- Realna demokracja, współtworzona przez uczniów, nauczycieli, rodziców i absolwentów, którzy wspólnie dbają o przyjazną atmosferę, sprzyjającą indywidualnemu rozwojowi każdego ucznia.
- Realne kompetencje interdyscyplinarne: umiejętność uczenia się, zdolność efektywnego zarządzania czasem, kompetencje społeczne i obywatelskie, przejawianie inicjatywy i przedsiębiorczość, porozumiewanie się w języku obcym, umiejętność mediacji, rozumienia różnic kulturowych, kompetencje matematyczne, naukowe i techniczne, kompetencje informatyczne, świadomość i ekspresja kulturalna.
- Realne pasje, których odkrywanie i rozwijanie pozwoli przekształcić je w konkretną ścieżkę zawodową.
- Realne uczestnictwo w życiu społecznym, kulturowym, politycznym i ekonomicznym, realizujące się w ramach spotkań z profesjonalistami, wycieczek, plenerów, debat i wspieranie regularnego i świadomego interpretowania treści medialnych.