Na początku listopada dwie grupy hiszpańskie z klas trzecich wybrały się na wyjazd językowy do Madrytu. W jego trakcie uczniowie i uczennice chodzili na zajęcia językowe z nativami, a popołudniami odkrywali piękno miasta. Udaliśmy się na jednodniową wycieczkę do Toledo, widzieliśmy jedno z najbardziej znanych obrazów Pabla Picasso - "Guernica", jak i próbowaliśmy swoich sił podczas lekcji flamenco. Uczestnicy pod okiem mistrzów przygotowywali hiszpańskie smakołyki: paelle i tortille de patats, a potem wspólnie je degustowaliśmy. Wszyscy mieszkali u rodzin goszczących, u których również mieli okazję używać języka w praktyce i poznać codzienność Hiszpanów.
Wspólne śniadania w Saskiej to nie tylko tradycja, to okazja do spotkania w gronie uczniów, rodziców i nauczycieli.
12 listopada byliśmy na Poland Google for Education Summit. Rozmawialiśmy o wyzwaniach technologicznych w edukacji i pracy nauczyciela, wysłuchaliśmy tych, którzy już wykorzystują narzędzia Google w codziennej pracy z uczniami.
To była dobra dawka inspiracji!
Dostaliśmy też dyplom za nasze działania dotyczące stosowania nowoczesnych technologii w edukacji. Brawo my
Po raz nasi kolejny Saska Szkoła Realna została zaproszona do współpracy z Futuregames_Poland w Warszawie, która jest filią jest to filia szwedzkiej szkoły, która kształci twórców gier komputerowych a partnerem strategicznym szkoły jest CD Project Red.
W ramach tej współpracy uczennice i uczniowie z klas pierwszych wcielili się w role testerów gier komputerowych stworzonych rzez studentów oraz mogli z pierwszej ręki usłyszeć o tym, jak powstają gry komputerowe.
Future Games Warsaw ma siedzibę w Kampusie CD Project Red więc w przerwie odwiedziliśmy siedzibę jednego z największych producentów gier komputerowych w Polsce.
Dziękujemy pracownikom i studentom Futuregames_Poland Warsaw za wspaniałe przyjęcie oraz rozwijające i ciekawe doświadczenie.
Do następnego razu!
Od czerwca 2024 roku nasza szkoła uczestniczy w projekcie „Cyfrowe Szkoły Mazowsza”, współpracując z CCT Poland, Intel oraz Google for Education!
Już podczas wakacji nasi nauczyciele i nasze nauczycielki brali udział w intensywnych szkoleniach, zdobywając umiejętności w ramach programów edukacyjnych SkillsForInnovation oraz AIForYouth firmy Intel. Celem tych szkoleń było rozwijanie kluczowych kompetencji przyszłości, w tym umiejętności związanych ze sztuczną inteligencją i jej praktycznym zastosowaniem w edukacji.
Dzięki wsparciu ze strony firmy Intel nasza szkoła pozyskała 20 nowych Chromebooków Lenovo z procesorami Intel. Od września Chromebooki są wykorzystywane na wielu zajęciach – nie tylko na lekcjach informatyki! Dzięki nim uczennice i uczniowie zyskują szerszy dostęp do nowoczesnych narzędzi, a także rozwijają swoje umiejętności w zakresie stosowania najnowszych technologii w różnych dziedzinach.
Sztuczną inteligencję młodzież wykorzystywała do wyszukiwania optymalnych parametrów komputerów w zależności od ich zastosowania oraz programowania w środowisku Google Colaboratory pisanych w języku Python. Wykorzystując AI i zasoby internetowe, uczymy się również krytycznego podejścia do znalezionych informacji.
Jak rozumiemy nauczanie we współpracy i jakie jego modele są najbardziej inspirujące i sprawdzone?
W piątek dr Marlena Wilczak, nasza nauczycielka języka polskiego, wzięła udział w panelu rozpoczynającym konferencję "Metodologia nauczania/uczenia się we współpracy w teorii i praktyce dydaktycznej" zorganizowanej przez Szkoła Edukacji PAFW i UW. Rozmowa dotyczyła m.in. strategii uczenia wspólnego działania (i nauczania poprzez wspólne działanie), poczucia sensu współpracy i jej celów.
Fot.Szkoła Edukacji
Czy reporter wojenny może być wierny prawdzie? Czy da się wykonywać ten zawód bez szkody dla siebie i bliskich? Dlaczego ludzie chcą jeździć w miejsca konfliktów zbrojnych i z jakich pobudek to robią? Czy 80 lat po tym, jak Lee Miller fotografowała na frontach drugiej wojny światowej sytuacja reporterek wojennych jest inna niż ta, którą śledzimy na ekranie?
Te i inne pytania wybrzmiały podczas spotkania z reportażystką Kają Puto i fotografką Ewą Meissner podczas spotkania po filmie „Lee. Na własne oczy” w reżyserii Ellen Kuras. Rozmowę prowadziła Magdalena Rigamonti. Dziękujemy za poruszające spotkanie.
Byliśmy w MSN, zanim było to modne Dzięki temu, że nasze dwie polonistki pani Magda i pani Marlena współtworzyły i konsultowały program edukacyjny MSN-u, mieliśmy możliwość zwiedzenia gmachu przy ulicy Marszałkowskiej jeszcze przed oficjalnym otwarciem. W słoneczną środę 23 października klasa Patagonia uczestniczyła w oprowadzaniu po MSN. Słuchaliśmy opowieści o historii powstania budynku i o koncepcji artystycznej architekta Thomasa Phifera oraz o tym, jaką rolę w dzisiejszych czasach może odgrywać Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Obejrzeliśmy także kilka dzieł sztuki, które towarzyszą otwarciu Muzeum i poznaliśmy ich historię. Wnętrza zrobiły niesamowite wrażenie na naszych drugoklasistkach i drugoklasistach. A już w najbliższą środę jak jest w środku zobaczą uczennice i uczniowie klas pierwszych. Wizyta w muzeum to wyróżnienie za udział w projekcie Znak zapytania, rekonstrukcji legendarnego anty-happeningu Júliusa Kollera, w której uczestniczyliśmy we wrześniu.
Dziękujemy wszystkim odwiedzającym targi Forum Wiedzy i Edukacji za zainteresowanie naszym stoiskiem, rozmowy i pytania.To był dla nas naprawdę udany dzień Relacja z tego spotkania znajduje sie TU.
Już niebawem widzimy się w Saskiej na dniach otwartych
Aby wziąć udział w tych spotkaniach należy zapisać się przez formularz zgłoszeniowy dostępny na naszej stronie internetowej w zakładce Dni Otwarte
https://saskarealna.edu.pl/dni-otwarte
Do zobaczenia w Saskiej!
Na specjalizacjach realizujemy swoje pierwsze projekty. Piszemy reportaże, jesteśmy kuratorami wystawy, otwieramy biuro podróży, organizujemy wyjazd specjalizacyjny, analizujemy, jak inni osiągnęli sukces. Kilka dni temu mieliśmy okazję wziąć udział w konferencji „Ekoprojektowanie - moda bez odpadów” organizowanej przez Fundację Play Sustain. W tzw. pitchingu polskich marek zrównoważonych mieliśmy okazję wysłuchać wystąpień twórców własnych marek: Katarzyny Piasecki z ENNBOW, Wioletty Wiertel z Bohema Clothing, Anny Orskiej z Orska, Bartosza Ladry z Elementy Wear, Marty Sieradzkiej z Estimon i Agnieszki Ziółek z Agazi. Dodatkowo, mielismy możliwość wysłuchania wykładu dziennikarki i reportażystki filmów dokumentalnych Ewy Ewart. Atrakcją był również pokaz mody autorstwa Moniki Surowiec - projektantki i edukatorki upcyklingu. W konferencji wzięły udział osoby ze specjalizacji Media-Art i BiNGO – społeczno-biznesowej. Fundacja Play Sustain – dziękujemy za zaproszenie
Jako jedno z zaliczeń, uczniowie grupy 'Mauve' na zajęciach z języka angielskiego przygotowują lekcje, które potem sami prowadzą.
Odbyły się już zajęcia o szympansach undegroundowej muzyce a także warsztaty z animacji poklatkowej. Podczas lekcji prowadzonej przez Julię z klasy Patagonia uczniowie obejrzeli prezentację na ten temat a później sami przygotowali krótkie animacje. Przed nami jeszcze lekcje m.in. o halloween, przesądach a także grudniowa świąteczna lekcja.
Pierwsze, wspólne śniadanie Saskiej Społeczności w roku szkolnym 2024/25😍🥰 Dziękujemy klasie Ohana za organizację 🍂🎃i pyszny poczęstunek👌#saskarealna #saskaszkołarealna #liceumogólnokształcące
Wtorkowe spotkanie specjalizacyjne - gościliśmy na nim Stanisława Łoboziaka, popularyzatora nauki. Słuchaliśmy o tym, jak wyhodować "mięso" na rusztowaniu z liścia szpinaku. I o tym, jak można założyć start-up działający w branży mięsa komórkowego. A nie zdążyliśmy porozmawiać o mrówkach czy też bioluminiscencji. Zatem - już czekamy na ciąg dalszy!
Drodzy Ósmoklasiści, drogie Ósmoklasistki!
Szanowni Rodzice Ósmoklasistów!
Już 26 października Saska Szkoła Realna weźmie udział w warszawskiej edycji Forum Wiedzy i Edukacji w Hotelu Gromada.
Uczniowie drugich klas prezentowali swoje doświadczenia z wyjazdu na wschodnie tereny Polski podczas finału projektu „Wschód”. Słyszeliśmy dojrzałe, odważne stwierdzenia na temat tego, jak walczyć ze stereotypami, czym Wschód jest a czym nie jest, co we Wschodzie inspiruje i dlaczego warto poznawać nieznane.
W ramach naszej współpracy z Fundacją Dziedzictwa Kulturowego niedzielę spędziliśmy na cmentarzu żydowskim. Tu o historii cmentarza opowiedział nam Michał Laszczkowski - prezes FDK. Potem ponad dwie godziny sprzątaliśmy cmentarz. Tak wygląda nasz realny wolontariat - uczymy się miejsca, w którym jesteśmy, poznajemy jego historię, a następnie - pomagamy, jak umiemy.
Droga społeczności ,
do wszystkich nas dochodzą druzgocące wiadomości o powodziach w południowo-zachodniej Polsce. W solidarności z poszkodowanymi organizujemy zbiórkę rzeczową.
Saską Realną spotkało ogromne wyróżnienie.
Klasy drugie realizują wyjazd na wschód Polski, zastanawiając się, czym ten Wschód dla nas jest, gdzie się zaczyna i co go charakteryzuje. Uczymy się o wielokulturowej historii Rzeczpospolitej na dziedzińcu zamku w Lublinie, gdzie niegdyś podpisano słynną unię lubelską; odwiedzamy żydowskie cmentarze i synagogi; oglądamy ormiańskie kamienice w Zamościu i drewniane cerkwie na Roztoczu; spotykamy ciekawych i całkiem zwykłych mieszkańców tych rejonów, by przekonać się, co sądzą o swojej przeszłości i teraźniejszości.
Klasy pierwsze wraz z wychowawcami i opiekunami rozpoczęły wczoraj w Górach Sowich swój wyjazd „Przemiany”. Ten tydzień jbył poświęcony na integrację i wspólne działania.
Za nami intensywne dwa dni!
Rozpoczęcie Roku Szkolnego 2024/2025
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W SASKIEJ SZKOLE REALNEJ LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM
Szanowni Państwo,
Uprzejmie informujemy,że w dniach 23-25 lipca sekretariat Saskiej Szkoły Realnej Będzie nieczynny.
20 czerwca odbyło się w naszej szkole uroczyste rozdanie recencji.
Recenzja zastępuje świadectwo jest elementem oceniania kształtującego, to nic innego jak podsumowująca informacja zwrotna wskazująca mocne strony i obszary do rozwoju.
Tuż przed końcem roku szkolnego odwiedziła nas ekipa programu "Czeno na białym" realizowanego przez telewizję TVN.
Rozmawialiśmy o metaoach nauczania stosowanych w naszej szkole.
Proces realizacji tego programu był również doskonałą lekcją praktyczna dla specjalizacji Media-Art.
27. Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik za namij
To była fantastyczna przygoda
Pierwszy Saski Festiwal Filmowy „Złote Widelce” już za nami!
Wczoraj w Kinie Kinogram obejrzeliśmy na dużym ekranie filmy zrealizowane przez uczennice i uczniów ze specjalizacji Media-Art z klas trzecich.
Dziękujemy za chwile radości i wzruszeń.
To było wyjątkowe popołudnie!
Za nami 12. Święto Ulicy Skaryszewskiej, które w ramach lokalnej inicjatywy społecznej wspierali artystycznie i organizacyjnie nasze uczennice i nasi uczniowie.
Tegoroczne święto odbyło się pod hasłem "Wszyscy jesteśmy dziećmi" i miąło charakter międzypokoleniowego dialogu między dziećmi i młodzieżą z Kamionka a jego starszymi mieszkańcami.
W ten nietypowy sposób świętowaliśmu Dzień Dziecka.
Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego prezentowali u nas swoje prace zaliczeniowe, które przygotowywali pod opieką prof. Grażyny Czetwertyńskiej. Słuchaliśmy o muzyce hip-hop, wolontariacie, turkusowych organizacjach, rolach zespołowych, pracy antropologa, mitach greckich, sharentingu, muzyce ludowej, podróżowaniu, mimikrze, parzeniu herbaty. To był czas inspiracji: jak opowiadać o tym, co nas interesuje i jak przygotować się do wystąpienia publicznego. Artes Liberales - zapraszamy częściej! #saskaszkołarealna #liceumogólnokształcące
Specializacja Media-Art realizowała w tym tygodniu projekt na planie filmowym w Browinie
Wyjazd specjalizacji BiNGO do Gdańska. Spotkania z przedsiębiorcami, urzędnikami i pozarządowcami. To był czas sprawdzania, jak nam idzie organizacja tego typu wydarzeń. Czy to, co planowaliśmy wyszło . I o czym trzeba pamiętać organizując następny wyjazd.
W zeszły poniedziałek odbyło się przedostatnie spotkanie z cyklu Ojczyzna Patriotyzm Obywatelskość. Tym razem społeczność naszej szkoły spotkała się z panem Leszkiem Millerem. Rozmawialiśmy o czasach, gdy Polska starała się o wejście do Unii Europejskiej, o tym, co dzięki wspólnocie udało się osiągnąć i jakie stoją przed nią wyzwania.
Polska już dwadzieścia lat należy do Unii Europejskiej. Nasze uczennice i nasi uczniowie nie pamiętają czasów, gdy po Europie trzeba było podróżować z paszportem, nie było swobody wymiany edukacyjnej, a legalna praca za granicą nie była oczywistością. Dlatego warto międzypokoleniowo rozmawiać o tym, co było, jest i będzie.
W zeszły piątek po raz drugi odwiedziliśmy Kampus CD PROJEKT
Już w sobotę 8 czerwca 2024 serdecznie zapraszamy na 12. Święto Ulicy Skaryszewskiej, które w ramach lokalnej inicjatywy społecznej wspierają artystycznie i organizacyjnie nasze uczennice i nasi uczniowie.
Tegoroczne święto pod hasłem "Wszyscy jesteśmy dziećmi" ma na celu wymianę doświadczeń międzypokoleniowych między dziećmi i młodzieżą z Kamionka a jego starszymi mieszkańcami.
W ten nietypowy sposób organizatorzy pragną świętować Dzień Dziecka.
Młodzież Saskiej Szkoły Realnej wraz z nauczycielami zapraszają tego dnia m.in. na:
warsztaty linorytu "Moja ulica Skaryszewska",
akcję warsztatową "Kamionek Miasto Przyszłości",
stoisko koła naukowego, na którym będzie można zobaczyć niezwykłe eksperymenty, obrazujące różne zjawiska naukowe.
Dołączcie do nas!
Klasy drugie podczas wyjazdu majowego realizowały projekt społeczny - wywiady z mieszkańcami mazurskich wsi i miasteczek. Wcześniej podczas zajęć specjalizacyjnych zostali przeszkoleni z prowadzenia wywiadów społecznych, rozmawialiśmy o celach i sposobie zadawania pytań, etycznym podejściu i otwartości na drugiego człowieka. Nasza młodzież wróciła z wypraw z niesamowitymi historiami o miłości, edukacji, biznesie, charakterystyce życia w miasteczku, w którym nie ma stacjonarnego sklepu spożywczego. To była niesamowita przygoda i głęboka lekcja o świecie. Wyprawa odbywała się dla niektórych pieszo, dla innych rowerem. Niektórzy przedzierali się przez chaszcze, żeby zobaczyć opuszczony pałac, inni jechali przez rzekę, żeby dotrzeć do leśniczówki, jeszcze inni odwiedzali szkołę, lokalne przedsiębiorstwa, kościoły, domy i ogrody.
Po powrocie z Mazur wywiady podsumowaliśmy na zajęciach specjalizacyjnych.
W tym tygodniu Uczennice i Uczniowie Saskiej Szkoły Realnej zostali zaproszeni na Wydział Chemii Politechniki Warszawskiej podczas której mieli niecodzienną możliwość poznania tego wydział od "kuchni”.
Młodzież zajrzała do laboratoriów Zakładu Materiałów Wysokoenergetycznych , do Katedry Chemii i Technologii Polimerów a także do Zakładu Katalizy i Chemii Metaloorgicznej oraz do Katedry Biotechnologii Środków leczniczych i Kosmetyków
To było bardzo inspirujące wyjście.
Sprawdzaliśmy „w realu” korzystając z doświadczenia dziennikarskiego Jacka Cholewińskiego.
Jego wieloletnie doświadczenie radiowe i telewizyjne było cenną skarbnicą wiedzy dla uczniów edukacji medialnej. Warsztaty telewizyjne i próby kamerowe zrealizowaliśmy dla uczniów i uczennic klas trzecich.
Oto Mapa Równości 2024, a na niej my!
Staramy się w Saskiej tworzyć bezpieczną przestrzeń dla każdego człowieka.
Tym bardziej jesteśmy dumni, że także osoby LGBTQ+ czują się u nas dobrze i komfortowo.
Wierzymy też, że tak powinno być w każdej szkole w Polsce i na świecie.
Dziękujemy za to wyróżnienie.
(fot. Fundacja GrowSPACE)
Otwarcie Pawilonu Polskiego na Biennale 2024
Kuratorką tej wystawy jest nasza nauczycielka historii sztuki Marta Czyż
Marta gratulujemy!
Źródło fot: https://www.pap.pl/aktualnosci/polski-pawilon-na-biennale-sztuki-w-wenecji-otwarty-nasze-zdjecia
Dzisiaj 81. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim. Pamiętamy.
I przy tej okazji proponujemy Wam muzyczną lekcję historii.
W poniedziałek uczennice i uczniowie Saskiej Szkoły Realnej spotkali się z panią Barbarą Labudą. Rozmawialiśmy o okolicznościach wstąpienia Polski do Unii Europejskiej (za chwilę minie 20 lat od tych wydarzeń!), ale także o tym, jak funkcjonował nasz kraj przed podjęciem starań o dołączenie do Wspólnoty. Zastanawialiśmy się, czy ludzie wymyślili lepszy system rządów niż demokracja i jakie są zagrożenia ze strony systemów autorytarnych.
Uczennice pytały także o działalność pani doktor na rzecz praw kobiet.
Był również czas na refleksję o przyszłości Europy i świata.
Dziękujemy Pani bardzo za wspólny czas oraz niezwykłą serdeczność i otwartość na pytania młodzieży.
#Media-Art
USA. Nauczycielki przyjechały do Polski na zaproszenie Fundacja Kościuszkowska Polska - the Kościuszko Foundation Poland i The Kosciuszko Foundation, a do nas przyszły porozmawiać o prawach człowieka na rozszerzonym WOS. Opowiadaliśmy też o naszych realnych projektach, pracy nauczyciela i o tym, co jest ważne w naszej szkole. Czasami opowiadając innym widzimy, ile się dzieje w naszej szkole. Kristin, Alexandra, Amelie, Emily, Dolly, Taryn, Cindy i Nadina - dziekujemy za Waszą wizytę!
Pośród nich, uczniów III klasy naszej szkoły, którzy wybrali specjalizację Media-Art jest Aneta Hickinbotham producentka takich filmów, jak Ostatnia rodzina, Żeby nie było śladów czy Kos, współwłaścicielka Aurum Film. Poprowadziła w naszej szkole warsztaty scenariuszowe o tym, jak znaleźć pomysł, gdzie szukać inspiracji, jak zacząć pisać i co zrobić, żeby na podstawie scenariusza powstał film. Dziękujemy. To kolejne zajęcia w cyklu filmowym naszych mediaartowców.
Grupa specjalizacyjna BiNGO pracuje nad organizacją wyjazdu specjalizacyjnego. Dzielimy się na dwie grupy: biznesową i pozarządową. Szukamy instytucji w Gdańsku, które są gotowe się z nami spotkać i podzielić swoim doświadczeniem. Pracujemy nad kosztorysem, sprawdzamy rozkład pociągów i czy w Gdańsku są bilety trzydniowe. Wspólnie z zespołem trenerskim Fundacji Edukacja dla Demokracji analizowaliśmy ryzyko takiego wyjazdu. Wyjazd pod koniec maja!
Pierwsza lekcja specjalizacji przyrodniczej
Lekcje tą poprzedziły trzy spacery naukowe pod przewodnictwem Pani Zosi podczas których uczniowie i uczennice dokonywali odwiertów, pobrali próbki gleby z różnych stanowisk przyrodniczych a następnie badali pobrane próbki na lekcji z Panem Szymonem
Przygotowania do Pikniku Naukowego trwają w najlepsze.
Uczennice i uczniowie z Kółka Naukowego pracują nad urządzeniami, których działanie będziecie mogli sami wypróbować podczas najbliższej edycji Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik,
który odbędzie się tradycyjnie na PGE Narodowym
Nasza uczennica klasy UMAMI- Zosia Dziewiątkowska wraz ze swoją wspólniczką Laurą Surowiec w ramach ,,Zwolnionych z Teorii” realizują projekt społeczny ,,Jak się czujesz?”.
Ma on za zadanie m.in zwrócić uwagę na postać psychologów szkolnych w szkołach i dobrostan uczniów.
Uczennice i uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w Dniach Frankofonii na Uniwersytecie Warszawskim.
Niedawno w swoich progach gościła nas Wyższa Szkoła Artystyczna. Uczennice i uczniowie ze specjalizacji Media-Art wzięli udział w warsztatach „Ciekawy zawód - charakteryzator”, które poprowadziła pani Klaudia Utnicka.
Młodzież z klas pierwszych odwiedziła schroniska w Gorcach na rakietach śnieżnych.
Byliśmy na Maciejowej, zdobyliśmy Turbacz i zeszliśmy do Obidowej.
Dowiedzieliśmy się, jak przygotować się do zimowej wyprawy i co zrobić w razie lawiny czy burzy.
Dziękujemy naszemu wspaniałemu instruktorowi i przewodnikowi!
Wczoraj był Międzynarodowy Dzień Pisarzy i Pisarek. Z tej okazji odwiedziła nas pani Ewa Winnicka. Opowiadała o pracy nad swoją najnowszą książką, która niebawem pojawi się w księgarniach. Nie zabrakło anegdotek z podróży wziętych - trochę strasznych, trochę śmiesznych. Mogliśmy też dopytać, jak to jest być pisarką. Czy to zawód, czy pasja, czy może jeszcze coś innego? No i jak zacząć? I już wiemy, że początki mogą być nieoczywiste i przypadkowe. Dziękujemy za to pełne dobrej energii spotkanie.😍
Tym razem, śniadanie dla całej naszej społeczności przygotowała klasa Ohana.
Nastrojeni nadchodzącą wiosną i świętami, mieliśmy okazję spróbować niezwykłych speciałów, przygotowanych przez uczenniece, uczniów i rodziców.
Niedawno w swoich progach gościła nas Wyższa Szkoła Artystyczna. Uczennice i uczniowie ze specjalizacji Media-Art wzięli udział w warsztatach „Ciekawy zawód - charakteryzator”, które poprowadziła pani Klaudia Utnicka.
Jak wagarować… to tylko przyjemnie i pożytecznie.
Dlatego wybraliśmy się w znakomitym składzie na zajęcia w Muzeum Narodowym. Rozumiemy już, dlaczego antyk nie świeci bielą marmurów, po co artystom mokre szaty, na jakiej zasadzie niebo może mieć humorki i co w raju robi wielką ważka.
Nie możemy się już doczekać kolejnych realnych zajęć w Muzeum Narodowe w Warszawie
Uczennice i uczniowie Saskiej Szkoły Realnej mieli okazję przyglądać się debacie o zmianach klimatycznych, która odbyła się w siedzibie Onetu. @magdalena_rigamonti rozmawiała tego dnia z Katarzyną Bielewską @greenpeace_pl ,Michałem Smoleniem, kierownikiem programu Energia i Klimat w @fundacjainstrat oraz Mikołajem Troczyńskim @wwfpolska.
Jak zdobywać oświecenie to tylko u boku Izabeli Czartoryskiej. Zrozumieliśmy, czym jest przeszłość przyszłości, uczestniczyliśmy w grze terenowej i jesteśmy gotowi, aby zmierzyć się z oświeceniowymi tekstami
Gra sprawdzianowa z 2 klasach na lekcji geodgrafii to autorski pomysł pana Szymona.
Uczniowie byli zachwyceni.
Tematem tegorocznego Pikniku Naukowego jest "Nie do wiary".
W ramach przygotowań tworzymy prototyp eksponatu w którym piasek będzie zachowywał się jak ciecz.
Jeśli chcecie sprawdzić czy nam się to udało, musicie odwiedzić stoisko Saskiej Szkoły Realnej na Pikniku Naukowym Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik, który odbędzie się 15 czerwca na Stadionie Narodowym.
Więcej szczegółów juz wkrótce.
Wczoraj odwiedziła nas pani Agata Kulesza.
Opowiadała nam o egzaminach do szkoły teatralnej i nauce zawodu aktorki, o różnicach w pracy na planie z Wojciechem Smarzowskim i Pawłem Pawlikowskim, o budowaniu roli, radzeniu sobie z trudnymi scenami, o emocjonalnym współtworzeniu sztuki teatralnej razem z widzami, o tym, że warto robić w życiu to, co naprawdę się kocha i o tym, dlaczego nie ma konta na Instagramie. I jeszcze o tym, dlaczego warto budować głębokie relacje z innymi ludźmi.
Dziękujemy za to niezwykle wartościowe spotkanie.
Veni, vidi, vici!
Trzecia edycja projektu antyk, po miesięcznych przygotowaniach, zakończyła się prawdziwą ucztą intelektualną. Były kostiumy, filmowe premiery, makiety ogrodów i wybuchy pary. Prezentacje dotyczyły m. in. algorytmów, biznesu, mody, ogrodów, roli kobiet w starożytnych społeczeństwach. Była też mowa o tym, jak dzisiaj korzystamy z cywilizacji i kultury starożytnej Grecji i Rzymu. I czy cenna kolekcja rzeźb i płaskorzeźb pochodzących z Partenonu (Marmury Elgina) powinna wrócić do Grecji... Każde wystąpienie było źródłem inspiracji i radości poznawczej. A przy okazji sprawdziliśmy, co jest ważne w pracy zespołowej, jak dzielić się obowiązkami i jak planować poszczególne etapy pracy. W taką edukację wierzymy!
Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy we współpracy z Saską Szkołą Realną zapraszają na cykliczne spotkanie pt.: Ojczyzna, Patriotyzm, Obywatelskość.
Spotkania odbywają się w Bibliotece przy ul. Koszykowej 26/28 w Warszawie w sali konferencyjnej w gmachu im. St. Kierbedziów.
W miniony piątek odbył się projekt historyczny "wojna wokół mnie", związany z lekcjami HiT-u.
Gramy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy! Jesteśmy jednym z 1685 sztabów w Polsce i na świecie!
Kółko naukowe, nie zwalnia tempa i szykuje kolejny prototyp na piknik zaukowy.
Tym razem celem uczestników było stworzenie prototypu klapkofonu.
Ostatni przedświąteczny dzień szkoły spędziliśmy na integracji naszej społeczności. Zaczęliśmy od śniadania, które przygotowała klasa P&L.
Następnie klasy zaprosiły wszystkich na warsztaty.
Tym razem w ramach lekcji Edukacja Medialna uczniowie i uczennice Saskiej Szkoły Realnej uczyli się o kadrowaniu.
Czym jest kadr? jakie są jego rodzaje? jak zastosować go w materiale filmowym? Na te i inne pytania odpowiadał prowadzący zajęcia Jarek Włodarczyk.
Podsumowaniem pracy były krótkometrażowe filmiki, zawierające w sobie omówione rodzaje kadrów.
Dzień świątecznego swetra w Saskiej Szkole Realnej :)
Wiemy, że nasi Uczniowie są ciekawymi świata i wszechstronnie utalentowanymi osobami. Projekt „Ja, człowiek renesansu” był okazją do wzmacniającej autorefleksji i wspólnego doceniania naszej społeczności.
Pod koniec roku 2023 wraz z uczniowską grupą pasjonatów mieliśmy przyjemność wysłuchać koncertu w filharmonii narodowej: „Alors on danse. Średniowieczne tańce i muzyka taneczna”.
Dziś na lekcji historii uczennice i uczniowie wykonywali świąteczne łańcuchy przyczynowo -skutkowe. Każde ogniwo musi się z drugim łączyć tematycznie.
W świątecznej atmosferze powtarzaliśmy materiał z ostatnich kilku tygodni pracy
Janek, Luca, Karol i Janek z klasy Libertas zakwalifikowali się do półfinału Europejskiej Ligi Sądowej! ELS to rozgrywki drużyn polegające na udziale w symulacjach rozpraw przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka (tzw. „moot court”), w oparciu o przygotowane kazusy. Z uczniami pracuje nasz nauczyciel WOS-u Kacper Lawer. Półfinał ELS odbędzie się 8 stycznia 2024 roku w Łodzi.Trzymamy kciuki!
Uczennice i uczniowie z klasy UMAMI byli w Warszawskim Domu Technika NOT na zajęciach laboratoryjnych dotyczących związków nieorganicznych: kwasów, wodorotlenków i soli. Na zajęciach badali na jaki kolor barwią się te związki i jak je odróżnić. Robili też doświadczenia z otrzymywania soli i trudno rozpuszczalnych wodorotlenków. Zajęcia bardzo się podobały, a co najważniejsze uczniowie mogli sprawdzić swoją wiedzę w praktyce!
Na zajęciach z "Podstaw przedsiębiorczości" i "Biznesu i zarządzania" handlowaliśmy jabłkami.
Nie było to jednak prawdziwe targowisko, a gra biznesowa wyjaśniająca mechanizm funkcjonowania wolnorynkowej gospodarki.
Mamy nadzieję, że popyt, podaż, cena równowagi, mechanizm rynkowy to pojęcia, które nie są już dla naszych uczniów wiedzą tajemną
Jakie doświadczenia może mieć piętnastolatek? To zależy, czy zapytamy o rok 2023, czy 1944.
Nasze dzieci w piątkowe popołudnie i całą sobotę były w Auchan i brały udział w zbiórce Banków Żywności.
Uczeń klasy Żubry Maciej Radomski zajął drugie miejsce w konkursie fotograficznym "Dzikie, piękne, polskie" w kategorii młodzieży.
Drugie zdjęcie Maćka dostało się do finału.
"Dzikie, piękne, polskie" to jeden z największych konkursów fotografii przyrodniczej w Polsce.
Nasze drugie Saskie Śniadanie już za nami. Dziękujemy klasie Libertas za gościnę, a wszystkim za wspólny czas.
Uczniowie Liceum Saska Szkoła Realna uczestniczyli wraz z uczniami jeszcze dwóch szkół ponadpodstawowych w zajęciach w FutureGames Warsaw. Jest to filia szwedzkiej szkoły, która kształci twórców gier komputerowych.
Partnerem strategicznym szkoły jest CD Project Red.
Pod koniec października klasy trzecie dotarły na Litwę. Spędziły tutaj pięć dni, poznając kulturę i historię regionu.
Sprzątamy polski Cmentarz na Rossie w Wilnie.
Magda Birecka z TOK FM prowadzi dla uczniów drugich klas serię warsztatów podcastowych. Na koniec semestru i roku szkolnego uczniowie w ramach edukacji medialnej przygotują już swoje podcasty.
Klasy pierwsze uczestniczyły w minionym tygodniu w pierwszych warsztatach rozwijającej się specjalizacji przyrodniczej. Tytuł zajęć to "Nauka w Puszce".
W ubiegły piątek odbyło się w naszej szkole pierwsze Saskie Śniadanie Realne w tym roku szkolnym.
Uczennice i uczniowie naszej szkoły mieli wczoraj okazję rozmawiać z prof. Marcinem Matczakiem.
Zajęcia z ekspertką, reżyserką teatralną i operową- Pią Partum.
Klasy drugie spędziły aktywnie tydzień na wyprawie naukowej do Lublina i Kazimierza Dolnego.
Wyjazd integracyjny dla klas pierwszych do Zakopanego to był również czas inspiracji!
Właśnie wracamy z wyjazdu szkolnego „Przemiany”. Klasy pierwsze poznawały siebie samych w nowych sytuacjach, poznawały siebie wzajemnie i świat, który ich otacza. Dotarliśmy do Czarnego Stawu Gąsienicowego, mimo deszczu przedostaliśmy się przez Jaskinię Mroźną, odwiedziliśmy Wille Kolibę i Okszę, gdzie obserwowaliśmy rzeczywistość z perspektywy m.in. Witkacego i Zofii Stryjeńskiej. Mieliśmy równiez niewzykłą przyjemnosc spotkac się z fotografrm , laureatem World Press Photo, Bartkiem Jureckim.
Wracamy z nowymi doświadczeniami, pełni inspiracji i z energią na kolejne wyzwania w rozpoczętym roku szkolnym.
Warsztaty z szycia poduszek dla klas pierwszych.
Spotkanie ze znakomitą aktorką Agnieszka Przepiorska po ważnym spektaklu „W maju się nie umiera” Dom Spotkań z Historią w PROM Kultury Saska Kępa
Pozdrawiamy współoglądaczy z Saska Szkoła Realna i Magdalena Rigamonti
O Saskiej Szkole Realnej, o edukacji, o demokracji.
Ustalenia to ważny element naszej szkolnej demokracji.
Rozpoczęliśmy nowy rok szkolny! To już nasz trzeci rok z Wami.
Konstytucja Saskiej Szkoły Realnej dostępna jest TU
Peace&Love i Żubry pozdrawiają z Olsztyna.
Za nami wyjątkowa premiera. Adaptację sztuki pt.: „Rycerz Niezłomny, czyli niewola księżniczki Parekselancji” autorstwa Macieja Wojtyszki
Podsumowanie wizyt w organizacjach pozarządowych. Klasy pierwsze w ramach zajęć specjalizacyjnych odwiedziły wybrane organizacje. O czym były rozmowy?
Portfolio - to jedno z narzędzi, które stosujemy w naszej szkole.
Uczennice i Uczniowie Saskiej Szkoły Relnej w ramach lekcji WFu mają niezwykłą możliwość uczyć się od profesionalnych trenerów, byłych zawodników i reprezentatów Polski podstaw wioślarstwa.
Mamy nadzieję,że w przyszłości weźmiemy udział w międzyszkolnych zawodach w tej dyscyplinie.
Dziś na lekcjach fizyki uczennice i uczniowie klas pierwszych przeprowadzali doświadczenie podczas którego badali opory powietrza
Nasza pamięć, pamięć zbiorowa - o tym prof. Joanna Niżyńska, wykładowczyni na wydziale slawistycznym Indiana University w Bloomington w USA rozmawiała z naszymi uczennicami i uczniami ze specjalizacji Media Art. Prof. Niżyńska jest w Warszawie na stypendium Fulbrighta i prowadzi badania na temat kultury pamięci polsko-żydowskiej, których częścią jest analiza spektakli upamiętniających Marzec ’68, m.in. Sprawiedliwość w Teatrze Powszechnym i Zapiski z wygnania w Teatrze Polonia.
BiNGO, czyli grupa ze specjalizacji społeczno-biznesowej, czasami zagląda do teatru. Dzisiaj byliśmy na debacie „Polska powinna jak najszybciej wejść do strefy EURO”. To była możliwość poznania argumentów za i przeciw tezie, wysłuchania dyskusji praktyków i polityków - w dyskusji brali udział m.in. były wiceminister finansów Stefan Kawalec, obecny wiceminister finansów Piotr Patkowski, byla prezes NBP Hanna Gronkiewicz-Waltz. Braliśmy też czynny udział w debacie - uczeń klasy pierwszej, Luca, w części pytań do ekspertów pierwszy zabral głos! To wymagało odwagi - przemawiać ma scenie Teatru Polskiego!
Uczymy się analizować zdjęcia i szukać między nimi powiązań. Podsumujemy dział „Cywilizacja” i rozmawiamy o tym, jak różne społeczeństwa walczą o swoją tożsamość.
„My byliśmy tacy sami jak wy” - powiedziała do naszych uczniów i uczennic pani Wanda Traczyk-Stawska, ps. Pączek.
W ramach zajęć specjalizacyjnych spotkaliśmy się z panią Wandą – psycholożką i działaczką społeczna, działaczką podziemia niepodległościowego w czasie II wojny światowej, żołnierką Armii Krajowej, członkinią Szarych Szeregów, uczestniczką powstania warszawskiego, przewodniczącą Społecznego Komitetu ds. Cmentarza Powstańców Warszawy. To była rozmowa o tym wszystkim: o życiu, o polityce, o miłości.
„Życzę Wam takich rodziców i nauczycieli, którzy was rozumieją”.
Teatr Powszechny - dziękujemy za gościnę, Michał Wójcik - dziękujemy za spotkanie
Jesteśmy w roku wyborczym, zatem rozmowa o wyborach była uzasadniona. Zaprosiliśmy Adama Sauera z Fundacji Solidarności Międzynarodowej, który podzielił się z uczennicami i uczniami naszej szkoły swoim doświadczeniem udziału w międzynarodowych misjach obserwacji wyborów organizowanych przez OSCE/ODIHR lub Unię Europejską.
Pod koniec zeszłego tygodnia w Tatrze Polskim miało miejsce czytaniu książki pt.: „Niewygodni” Magdaleny Rigamonti.
Książke czytał min. Andrzej Seweryn. Reżyserką czytania była Svitlana Oleshko – uchodźczyni z Charkowa.
Czasami mamy spotkania, których nie zakwalifikujemy do żadnej naszej specjalizacji. Tak jest ze spotkaniem z Piotrem Cywińskim, dyrektorem Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkeanu. To była rozmowa o pamięci; pamięci - kluczu do zrozumienia współczesnej rzeczywistości. Auschwiz mimo tego, że jest miejscem historycznym, to autentyczność tego miejsca pozwala, zachęca, wręcz nakazuje pracować z tym, czego dzisiaj doświadczamy. W tym doświadczeniu jest wojna, cierpienie, krzywda. Dlaczego trzeba mówić o Auschwitz z młodymi, dla których powyższe jest trudne do wyobrażenia? A może nie jest - może wrażliwość nastolatka staje się sprzymierzeńcem historii i pamięci? To spotkanie było trudne, wyrzuciło nas poza luksus obojętności. Auschwitz jest punktem odniesienia. Dla demokratycznego świata, dla młodych. I dla nas - społeczności Saskiej Szkoły Realnej. Teatr Powszechny - dziękujemy za gościnę!
Cudze chwalicie, swego nie znacie „ - Na ostatniej lekcji plastyki wyruszyliśmy na spacer fotograficzny po naszej ulicy Skaryszewskiej. Efekty będziecie mogli zobaczyć wkrótce na naszym fanpage’u
Czy 15 lat to dobry moment aby myśleć o własnym biznesie?
W ostatnim czasie oUczennice, Uczniowie,Nauczycielki, Nauczyciele oraz Rodzice wzięli udział w Saskim wiecu Szkolnym.
Na wiecu zostały przedstawione prze uczniów, omówione na formu całej społecznoęci i poddane głosowaniu bierzące sprawy ogólnoszkolne.
"Wojna wokół mnie" - zadaniem Uczennic i Uczniów klas pierwszych było opowiedzenie o doświadczeniu wojny na podstawie historii rodzinnych, historii lokalnej oraz na podstawie aktualnych wydarzeń w kontekście wojny na Ukrainie.
Interdyscyplinarny projekt zespołowy, który pozwolił uczniaom klas pierwszych spojrzeć na Antyk z wielu perspektyw i połączyć historię ze współczesnośćią.
W ostatnich dniach Uczennice i Uczniowie klas drugich Saskiej Szkoły Realnej odbyli realne lekcje z WOS-u w Sejmie RP.
Modzież z klas pierwszych poznawała historię wyjątkowego odkrycia, które stało się punktem wyjścia do rozmowy o kulturze starożytnego Egiptu.
W miniony poniedziałek nasze Uczennice oraz Uczniowie z klas drugich pod wodzą zespołu humanistycznego odwiedzili Gdańsk, by odbyć realne lekcje z historii, języka polskiego, WOS-u i histrorii sztuki.
Edukacja medialna- warsztaty o tworzeniu podcastów za nami
Ups and downs, snowball effective, problem solving, no rules, overcome, catch-phrases, improvise, adapt - to nie słówka na test z angielskiego, ale jesteśmy na warsztatach StartUp Jump w Centrum Kreatywności Targowa. Poznajemy warszawskie firmy, ich drogi do sukcesu. Mamy też warsztaty dotyczące kompetencji przyszłości, modelu biznesowego i wartości w biznesie. I spacer po Fab Lab Orange.