M

Karolina Kulpa

FILOZOFIA

Czy filozofia to dynamit rozsadzający potoczne doświadczenie? Sztuka tworzenia pojęć? Krytyczne myślenie? Interpretacja świata? A może narzędzie jego zmiany? Rolą filozofii jest stymulacja zapału, wyobraźni i intelektu tak, abyśmy mogli kwestionować siły, które ciążą nad naszym życiem. Podczas zajęć zastanowimy się, w jaki sposób postrzeganie rzeczywistości kształtuje nasze rozumienie świata. Jak język i narracja wpływają na nasz sposób myślenia? Czy istnieją struktury, które stanowią podstawę doświadczenia? A może dominantą świata jest nieprzewidywalna różnorodność?

Mam na imię Karolina. Jestem filozofką, polonistką, tłumaczką, ale przede wszystkim…pedagożką! Studiowałam filologię polską i filozofię na Uniwersytecie Warszawskim oraz filologię romańską na Université Bordeaux Montaigne. Ukończyłam też Szkołę Edukacji PAFW. W praktyce dydaktycznej najważniejsze jest dla mnie podejście badawcze: doświadczenie, tworzenie wniosków, stawianie hipotez, zastosowanie i praktyka.

Filip Walczyna

NAUCZYCIEL HISTORII I HIT

Historia jest dla mnie przede wszystkim źródłem do poznania współczesności. Woda w nim jest jednak mętna i każdy zapewne ujrzy tam trochę co innego. Dlatego na moich lekcjach mottem przewodnim jest sentencja "ile perspektyw, tyle historii". Zamiast zapamiętywać niezliczoną ilość dat i postaci, uczymy się w klasie budować opinie, dyskutować i słuchać siebie nawzajem. A także szukać punktów styku nawet tam, gdzie wydawałoby się, że nie da się już dogadać. 

Jestem absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku historia oraz Szkoły Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, gdzie zgłębiałem tajniki nowoczesnego nauczania. W czasie wolnym zdarza mi się rzucić wszystko i wyjechać w nieznane - szczególnie chętnie obieram kierunek północ. 

Kacper Lawera

WOS

W skrócie mogę powiedzieć, że jestem ciekawym świata absolwentem stosunków międzynarodowych, a w przerwach od belfrowania pracownikiem w ministerstwie i działaczem w NGOsach. A szerzej: Ukończyłem studia licencjackie i magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. W kręgu moich zainteresowań można znaleźć m.in. astronomię, teologię, dyplomację, politykę, kolejnictwo, historię, fantastykę i podróże, zwłaszcza te rowerowe. Pochodzę z malowniczo położonego Jasła a mieszkam już od 2013 r. w pięknej i dumnej Warszawie. Kwestie zawodowe i pasje edukacyjno-społeczne przedłużam w Fundacji Science Academy, której jestem współfundatorem, oraz w innych NGOsach z zakresu popularyzacji nauki i działalności edukacyjnej. Przez szereg lat pełniłem funkcję kierownika obozów naukowych oraz różnych projektów popularyzujących wiedzę o świecie i kosmosie. Jak inaczej można opisać lekcję wiedzy o społeczeństwie jak nie próbą nauczenia uczniów i uczennic obsługi otaczającego nas świata i próbą zainteresowania nim? Moje społeczne i zawodowo-polityczne doświadczenie pozwala mi czynić to w sposób realny.

Jan Misiuna

WOS

Z wykształcenia jestem politologiem (absolwentem Instytutu Nauk Politycznych UW) i amerykanistą (absolwentem Ośrodka Studiów Amerykańskich UW). Jednak od 2010 r. związany jestem ze SGH - najpierw jako doktorant, a obecnie jako adiunkt w Instytucie Studiów Międzynarodowych. Interesują mnie wybory i kampanie wyborcze oraz zmiana społeczna i jej wpływ na wybory i kampanie wyborcze (głównie w USA).
Gdy nie pracuję, prowadzę stabilne życie rodzinne: jedna żona, jedno dziecko i dwa psy - stary jamnik Kabanos i młody nanoowczarek Sylvia. Od zawsze pasjonuje mnie lotnictwo. Słucham metalu. Kiedyś żeglowałem.

Karolina Plinta

HISTORIA SZTUKI

Sztuka nie zbawi świata, ale sprawi, że nasze życie jest lepsze. Piękniejsze, ciekawsze, bardziej różnorodne, nieoczywiste, stymulujące. Ja w sztuce zakochałam się w okolicach liceum i tak już zostało. Na studia pojechałam do Krakowa, by studiować historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pod koniec studiów postanowiłam zostać krytyczką sztuki, i choć jest to zawód bardziej dla marzycielek niż realistów, to... w sztuce marzenia stają się rzeczywistością! Od 12 lat współpracuję z magazynem o sztuce "Szum", a obecnie, razem z kolegą Jakubem Banasiakiem, jestem jego redaktorką naczelną. Nagrywam także podcast "Godzina Szumu" poświęcony aktualnym wydarzeniom na scenie artystycznej. W sztuce interesuję się wszystkim po trochu, ale najbardziej sztuką performans i herstorią sztuki. Do zespołu Saskiej Szkoły Realnej dołączyłam, żeby zarażać was moją pasją do sztuki - kto wie, jakie wasze marzenia mogą się dzięki niej spełnić?

 

 

 

 

 

Łukasz Konecki

ETYKA

Czy normy moralne mają sens? Jakie  jest ich źródło, gdzie znajdują swoje uprawomocnienie?  Dlaczego przez tysiące lat ludzie nie doszli do konsensusu w wielu dylematach moralnych? Czemu wciąż tematy aborcji, eutanazji, in vitro, problem uchodźców, wolności religijnej i wolności od religii,  kwestie praw kobiet, mniejszości seksualnych i setki innych  rozpalają co jakiś czas przestrzeń publicznego dyskursu, a przeciwległe strony okopują się na z góry upatrzonych pozycjach, mówiąc współcześnie - siedzą w swych bańkach informacyjnych?  Pytania te oraz masę podobnych, zadaję uczniom na lekcjach etyki.....

Prywatnie - absolwent filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, jeszcze z ciekawych czasów, gdzie można było spotkać wiecznych studentów, nie rozliczających czasu w stylu franklinowskim. Miłośnik transgresyjnych obszarów literatury, sztuki i filmu. Działający raczej  sprawnie i praktycznie fascynat ludzkiej irracjonalności i szaleństwa, zwolennik i obrońca bałaganu  na biurku. Po drodze, absolwent podyplomowych studiów dziennikarskich  na Uniwersytecie Warszawskim oraz potencjalny nauczyciel wiedzy o społeczeństwie oraz podstaw przedsiębiorczości.

Wciąż osobnik poszukujący, tylko bez jasno sprecyzowanego celu, ale jak  mówią, ponoć droga jest ważna,  a nie jej cel...

Adam Rogoda

BIZNES I ZARZĄDZANIE

Na co dzień pracuję jako adiunkt w Katedrze Teorii Ekonomii w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Studiowałem ekonomię w SGH oraz historię na Uniwersytecie Warszawskim. Moje zainteresowania naukowe koncentrują się w obszarze ekonomii politycznej, ekonomii rozwoju, historii myśli ekonomicznej oraz wokół problemów społeczno-gospodarczych państw Bliskiego Wschodu (mój doktorat poświęcony był polityce przemysłowej w przed- i porewolucyjnym Iranie). Jestem członkiem Polskiej Sieci Ekonomii oraz Polskiego Towarzystwa Historii Gospodarczej.

Jarosław Włodarczyk

EDUKACJA MEDIALNA

Co jest prawdą, a co manipulacją albo fałszywą informacją? Czy wolność słowa znaczy, że wszystko wolno powiedzieć? Na naszych zajęciach dowiecie się, jak poruszać się po dżungli medialnej, po social mediach, jak czytać gazety i wiadomości w internecie i jak nie dać się oszukać. 

Dziennikarz, komentator, dokumentalista i doradca medialny; od 2013 Sekretarz Generalny International Association of Press Clubs, organizacji zrzeszającej dziennikarzy i przedstawicieli mediów w ponad 50 krajach; członek rady Press Club Polska; redaktor prasy podziemnej przed 1989 rokiem, później dziennikarz Gazety Wyborczej, reporter i prezenter w serwisach informacyjnych TVP; w latach 2000-2001 doradca medialny Prezesa Rady Ministrów Jerzego Buzka; absolwent Wydziału Dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz The Tools of Marketing na University of Toronto; doktorant u prof. Jacka Dąbały w Instytucie Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Aleksandra Kujawska

OPIEKUNKA SPECJALIZACJI SPOŁECZNO-BIZNESOWEJ

Dla sektora pozarządowego pracuję od 20 lat. Kierowałam organizacją pozarządową oraz koordynowałam jej działania zarówno od strony merytorycznej jak i formalnej.

Jako trenerka prowadzę szkolenia aktywnymi metodami nauczania w Polsce i poza jej granicami (Rosja, Mołdawia, Tadżykistan, Gruzja, Armenia, Azerbejdżan, Ukraina, Białoruś). Przygotowuję koncepcje szkoleń z dziedziny ewaluacji, edukacji dorosłych, zarządzania czasem, wykorzystania aktywnych metod pracy w szkole. Pracuję zarówno z młodzieżą, jak i przedstawicielami samorządów lokalnych, dziennikarzami, nauczycielami i osobami w wieku senioralnym.

Ukończyłam Podyplomowe Studia Ewaluacji Projektów i Programów Unijnych Kolegium Gospodarki Światowej w Szkole Głównej Handlowej oraz Program menedżerowie NGO Promengo prowadzony przez Fundację Akademia Organizacji Obywatelskich.

Od 2019 w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej prowadzę zajęcia z animacji społecznej i zarządzania projektem społecznym.

Jestem mamą trójki dzieci: Michaliny, Stanisława i Mateusza.

Dariusz Danilewicz

SPECJALIZACJA SPOŁECZNO- BIZNESOWA/ PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

Obyś cudze dzieci uczył! Ponoć ma to być przekleństwo, życzenie tego, co najgorsze. Zdecydowanie z takim powiedzeniem się nie zgadzam, bo … lubię uczyć!

Już od czasów studiów przekazywanie wiedzy innym sprawiało mi dużo radości, a edukacja ekonomiczna, którą zajmuję się od ponad 20 lat stanowi według mnie ważny, często traktowany po macoszemu, element kształtowania kompetencji młodego człowieka. W związku z tym staram się przekonywać od wielu lat każdego (także jako koordynator jednych z największych w Polsce programów edukacji ekonomicznej), że kształtowanie postawy przedsiębiorczej od najmłodszych lat przynosi wiele korzyści. W swojej pracy staram się budować pozytywne nastawienie do tematów związanych z przedsiębiorczością, finansami, bankowością, biznesem i zarządzaniem, rynkiem pracy itd.

Jestem absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, gdzie jeszcze podczas studiów rozpocząłem pracę zawodową, którą kontynuuję do dziś w Instytucie Kapitału Ludzkiego na stanowisku adiunkta. Przez lata zajmowałem różne funkcje w biznesie, organizacjach pozarządowych i administracji publicznej.

Prowadzę działalność dydaktyczną, naukowo-badawczą, szkoleniową i doradczą w następujących obszarach: zarządzanie kapitałem ludzkim, edukacja ekonomiczna, przedsiębiorczość, efektywne zarządzanie organizacją, zagadnienia rynku pracy, rozwój kompetencji osobistych. Jestem autorem kilkudziesięciu publikacji i artykułów naukowych.

A prywatnie uwielbiam podróże – w praktyce i palcem po mapie.

 

Marta Zieniewska

ZAŁOŻYCIELKA SZKOŁY

NAUCZYCIELKIA EDUKACJI PRAWNEJ

Jestem adwokatem. Od kilkunastu lat prowadzę własną kancelarię adwokacką, a od 10 doradzam i jestem szefem działu prawnego u jednego z większych deweloperów na rynku warszawskim.

Z doświadczenia, jakie niesie ze sobą praca adwokata wiem, że bez rzetelnej, praktycznej wiedzy, dobrej współpracy,  bez odwagi prezentowania swoich argumentów, umiejętności negocjacji i prowadzenia dialogu, w dzisiejszym świecie nie odniesie się sukcesu.

Jestem mamą 3 dzieci i od dawna przyglądam się polskiej szkole, systemowi edukacji, który co jakiś czas poddawany jest zmianom cofającym nas powoli w lata 80-te ubiegłego wieku. 

Odkrycie, że są szkoły odpowiadające potrzebom współczesnego świata i zainteresowaniom młodych ludzi - takie jak Bednarska Szkoła Realna, było początkiem przygody z Saską Szkołą Realną. Tworzymy ją wspólnie z  grupą mądrych nauczycieli i doświadczonych pedagogów, praktyków-pasjonatów, gotowych dzielić się swoją wiedzą. Wszystkich nas łączy wizja miejsca będącego czymś więcej, niż szkołą.